Elektroonilisele dokumendihaldusele ülemineku etapid

Ülemineku võib jaotada järgmisteks etappideks: asjaajamise kohandamine üleminekuks elektroonsele dokumendihaldusele, uue süsteemi määratlemine ja ülemineku ettevalmistamine, süsteemi hange, süsteemi juurutamine, süsteemi kasutamine ja edasiarendamine. Kirjeldame neid etappe lähemalt.

Asjaajamise kohandamine üleminekuks elektroonilisele dokumendihaldusele. Üleminek elektroonilisele dokumendihaldusele eeldab enamasti asjaajamise korrastamist, protseduuride ühtlustamist, asjaajamise korra ja dokumentide loetelu täiustamist ning muid tegevusi. Enamus nendest tegevustest peaksid suures osas olema läbi viidud ning dokumenteeritud enne elektroonilisele dokumendihaldusele üleminekut. Siiski jätkub praktikas asjaajamise kohandamine tavaliselt paralleelselt teiste etappide täitmisega. Ülevaade vajalikest asjaajamise muudatustest.

Uue süsteemi määratlemine ja ülemineku ettevalmistamine. Korrastatud ja dokumenteeritud asjaajamise põhimõtted, korrad ja protseduurid on aluseks elektroonilisele dokumendihaldusele üleminekul. Lisaks tuleb määratleda uue süsteemi ja hangitavate teenuste põhilised omadused ja parameetrid. Nendest sõltub sobiva tarkvara valik, juurutamise tegevused ja maksumus. Selliste omaduste ja parameetrite hulka kuuluvad näiteks:

Süsteemi hange. Nagu dokumendihalduse tarkvara ülevaates kirjeldatud, on Eestis mitmeid sobivaid dokumendihaldussüsteeme. Kogemus näitab, et kuigi mitmed neist rahuldavad enamikku dokumendihaldussüsteemidele püstitatud nõudmisi, pole ükski süsteem ideaalne. Lisaks on süsteemide hinnatase, hoolduse tase ning keerukus erinevad. Seega ei saa soovitada mingit kindlat dokumendihalduse tarkvara. Pigem valitakse süsteem selle järgi, kas ta rahuldab püstitatud nõudmisi, milliseid teenuseid pakutakse, milline on süsteemi tarnija senine tegevus, kui suur on süsteemi maksumus ja nii edasi.

DHS maht eeldab tavaliselt riigihanke korraldamist. Riigihanke läbiviimine vastavalt Riigihangete seadusele seab hankeprotsessile omad raamid. Muuhulgas, pakkumiskutses peavad olema määratletud hindamiskriteeriumid, mida kasutatakse pakkumise edukuse üle otsustamisel ning nende suhteline osakaal. Määratletud kriteeriumide ja osakaalude alusel järjestatakse pakkumised ning valitakse nende hulgast kõige soodsam.

Suuremate asutuste korral on otstarbekas realiseerida süsteem osade kaupa, hankides ja juurutades selle alguses valitud üksustes ning koolitades esmalt välja tulevased tugiisikud. Saadud kogemuste põhjal võib jätkata hanget ja juurutamist üle kogu asutuse.

Süsteemi juurutamine. Juurutamisstrateegiad nõuetekohase dokumendisüsteemi jaoks võivad vastavalt standardile ISO/TC 46/SC11 sisaldada järgmist:

Süsteemi kasutamine ja edasiarendamine. Võiks arvata, et kui protseduurid on kirja pandud, süsteem on juurutatud ja töötajad koolitatud, võib sellega piirduda ja lasta süsteemil ise edasi areneda. Kahjuks nii see ei ole. Muutuvad nii organisatsioon, seadusandlik keskkond, tehnoloogiline keskkond kui ka inimesed. Seepärast tuleks varakult planeerida põhimõtted, protseduurid ja ressursid DHS edasiseks arendamiseks, muuhulgas:

Märkus: Ülaltoodud dokumendihaldussüsteemile ülemineku jaotus etappideks on sisuliselt otstarbekas, samal ajal võivad etappide tegevused tegelikkuses kattuda.

 Üleminek elektroonilisele dokumendihaldusele - üldkirjeldus